Šventoji naktis, C metai
Džono Singltono Koplio "Kristaus gimimas" leidžia pažvelgti į Šventąją Šeimą amerikiečių kolonijinio stiliaus dailininko portretisto akimis. Koplis mėgsta idealizuoti savo veikėjus, kreipdamas dėmesį į konkrečias detales, tekstūras, pagalbinius elementus. Šiame paveiksle Marija, Juozapas ir Kūdikėlis Jėzus yra apsupti gyvulių ir piemenų, atėjusių pasveikinti Naujagimio.
Įdomu, jog šiame paveiksle beveik nėra antgamtinių detalių. Nėra angelų, žvaigždės, Šventosios Šeimos aureolių. Ryški šviesa, krintanti iš viršaus kairėje, rodanti į Mariją su Kūdikiu, yra vienintelė aiški nuoroda, kad įvykis nepaprastas, kad pasauliui gimė Išganytojas. Ši šviesa primena piemenis nutvieskusią Viešpaties šlovę, kaip aprašyta Evangelijoje pagal Luką. Čia šviesa rodo piemenims tiesiai į Kūdikėlį Kristų. Šviesoje stovinčius piemenis apėmusi pagarbi baimė.
Koplis stilizuotai vaizduoja Mariją su Kūdikiu ir, atsisakydamas tradicinių antgamtinių simbolių, kitaip perduoda žinią apie Išganytojo gimimą. Tvartelis paprastas, ant šieno patiestas vilnonis apklotas. Gyvulių ir piemenų apsupta, Marija klasikine poza guli ant švarutėlės baltos paklodės ir žvelgia į Sūnų, kuris ilsisi ant minkštos baltos pagalvės. Grožis ir nepriekaištinga tvarka byloja apie įvykio ypatingumą. Lyginant su kitomis paveikslo figūromis, Marija ir Kūdikis iš Koplio, kaip portretisto, sulaukia daugiausiai dėmesio. Apsivilkusi akinamai baltai, Marija, žvelgdama į Jėzų, spinduliuoja karališką kilnumą. Marijos ir Jėzaus nepriekaištingumas kontrastuoja su vilnos ir šieno šiurkštumu, aviganiu šunimi ir jaučiais bei ryškiai apsitaisiusiais, juos apsupusiais piemenimis. Tokiu būdu Koplis pateikia vaizdinį apmąstymą apie Dievo Sūnų, tikrą Dievą, priėmusį mūsų menką, varganą žmogišką kūną. Regis, Marija taip pat svarsto šį slėpinį.
Fone vietoj žvaigždės regime mėnulio pilnatį, ramiai atsispindinčią vandens telkinyje. Visa yra ramu ir vaisku šią šventą naktį, kada galime dalyvauti mums duotame slėpinyje.
Parengta pagal Loyola Press