Didysis Šeštadienis, A metai
Šventojo Klemenso bazilikos Romoje lankytojai žavisi viduramžių mozaika, kuri simbolizuoja visą išgelbėjimo istoriją su gyvybę teikiančiu kryžiumi centre. Tai vaizdinga, simbolinė kelionė, kurioje išgelbėjimo istorija skelbiama panašiai kaip Velykų nakties vigilijoje.
Mozaika nukelia mus į Pradžios knygoje pasakojamą sukūrimo istoriją. Pusė kupolo simbolizuoja dangaus skliautą, kurianti Dievo ranka iš dangaus aukštybių tiesiasi į augalus ir paukščius, vabzdžius ir gyvūnus, į gyvybės knibždėlyną, į kasdieninį žmonių gyvenimą.
Jei atidžiau įsižiūrėtume į Dievo ranką, pamatytume, kad iš jos liejasi ne tik gyvybė, bet ir šlovė: ranka laiko nugalėtojo vainiką virš centrinio mozaikos ženklo: nukryžiuoto Kristaus. Šitoje gausioje scenoje pagrindinė figūra yra Kryžius. Giliai viduje ima kirbėti klausimas: "Kaip tai gali būti, kad gyvybės Dievas yra prikaltas prie šio medžio? Kaip gali būti, kad išgelbėjimo istorija, pulsuojanti, trykštanti gyvybe, aukščiausią tašką pasiekia ant šių tamsių, niūrių skersinių?"
Atsakymą pabandykime perskaityti pasikartojančiuose augaliniuose mozaikos motyvuose. Vynmedžio vijoklių raštai - tai gyvenimo audinio simbolis - tai, kas palaiko visų gyvų būtybių, visų, kurias matome šioje scenoje, egzistenciją. Nors vijoklių vijos užpildo visą paveikslą, jos kyla iš vieno centro: kryžiaus papėdės, kur energingai pumpuruoja vynmedis. Po vynmedžiu trykštant šaltiniui, ataidi 104 Psalmės eilutės: "Tu liepi šaltiniams sruventi slėniuose, upėms tekėt tarp kalvų. Pakrantėse padangių paukščiai lizdus kraunasi ir čiulba ant medžių šakų". (Ps 104, 10. 12) Matome du elnius, geriančius iš šaltinio, iš abiejų pusių link jo skrenda paukščiai, artinasi žmonės, tarsi atsiliepdami į Viešpaties kvietimą: "Nagi, visi, kurie trokštate, ateikite prie vandens!" (Iz 55, 1a)
Kryžius teikia gyvybę - tai didžiausias Velykų slėpinys, giliausia prasmė, į kurią žengiame vigilijoje. Šiąnakt Viešpats vėl tiesia ranką, kviesdamas tapti naujais kūriniais, gimusiais iš Velykų slėpinio, kviečia sekti Viešpatį Jėzų iš mirties į Prisikėlimą. Gyvenimo pilnatvė, kaip matyti šioje mozaikoje, tarpsta slėpiningame gyvenimo audinyje, kuris viltingai ir džiugiai, su pažadu ir galimybe kyla iš pačios kryžiaus papėdės.
Parengta pagal Loyola Press